A freelancerek, szabadúszók számára az egyik kézenfekvő vállalkozási lehetőség, hogy a saját szaktudásukat adják el tanácsadóként vagy megvalósítóként. Ez történthet stabil alvállalkozói formában, de komolyabb partneri együttműködésként is. Sokszor azonban olyan vállalkozási és üzleti lehetőségek is a felszínre kerülhetnének, amiről a többség nem is hallott. Vagy ha hallott is róla, akkor soha nem gondolkodott el igazán, hogy ebbe is belevágjon.
Mielőtt a téma mélyére ásunk, érdemes pár fogalmat tisztázni. Mert attól, hogy valaki távmunkában dolgozik, még nem lesz például automatikusan freelancer. Vagy azért mert valaki home officeban freelancer, még nem lesz mondjuk digitális nomád. De a home office sem egyelőre a remote munkavégzéssel.
Alapfogalmak
Ki az a freelancer?
A freelancer (magyarul szabadúszó) alapvetően mástól függetlenül végzik a munkájukat és nem állnak szoros alkalmazotti viszonyban egy munkáltatóval sem. Jellemzően több ügyféllel dolgoznak együtt saját időbeosztás és munkarend alapján. Az online világ megjelenésével új szakmák, munkák jöttek létre, megváltoztak a munkáltatói szokások, így egyre többen kezdtek freelancerként dolgozni.
Mi az a remote munka?
A remote munkavégzés leginkább a távmunka fogalmának feleltethető meg. A remote munka lényege, hogy a munkáltató lehetőséget ad arra, hogy a munkavégzés ne csak a cég irodájában, telephelyén történjen, hanem egy attól elkülönült helyen is. A munka eredményét pedig elektronikusan lehet ilyenkor továbbítani. A távmunka ebben az esetben egy általános munkavégzési forma, és nem időszakos jellegű.
Mi az a home office?
A home office nem egy jogi kifejezés és fontos, hogy a Munka Törvényköve sem rendelkezik róla. A home office inkább egy gyakorlat, ami lehetővé teszi, hogy a munkaidő egy részét (vagy akár egészét) az otthonunkban töltsük munkavégzéssel.
A home office előretörését a Covid-19 hozta el itthon és nemzetközi téren egyaránt.
Ki a digitális nomád?
A digitális nomádok kötetlen munkaidőben és távmunkában dolgoznak. Ők abban a helyzetben vannak, hogy akár utazás közben vagy különleges helyszínekről is tudnak dolgozni (kávézó, balatoni nyaraló, tengerpart stb).
Vállalkozási ötletek
Attól függően, hogy milyen szakterületen dolgozunk vagy dolgoztunk eddig, számos lehetőség kínálkozik arra, hogy saját vállalkozást indítsunk. Ennek a jogi formája lehet egyéni vállalkozás, de alapíthatunk akár egy Kft-t is.
Alkalmazottból vállalkozó
Ha olyan tevékenységet végzünk, ahol egy cég alkalmazottjai vagyunk, de a tudásunk és tapasztalatunk alapján akár saját lábra is állhatnánk, akkor egy lehetséges irány az alkalmazottból vállalkozó váltás megugrása.
Ha például jelenleg villanyszerelőként dolgozunk egy Kft-nél, akkor megalapíthatjuk a saját cégünket is erre a területre. Vagy ha épp masszőrként vagy fodrászként dolgozunk egy szépségszalonban, akkor elkezdhetjük a saját klientúra kiépítését és önálló lábra állhatunk. Itt a váltásnál az egyik legnehezebb feladat, hogy miként tudjuk az anyagi biztonságot megtartani és a munka / ügyfelek folytonosságát biztosítani. Ha tudjuk hogyan kell ügyfeleket szerezni, akkor hosszú távon ez egy logikus váltás lehet.
Vannak persze esetek, amikor valamilyen átképzésre van szükség. Ilyenkor új szakmát érdemes elsajátítani és megtanulni.
Szakma tanulása
Jelenleg óriási a kereslet a jó szakemberere, de közben a kínálat relatív alacsony. Ennek köszönhetőn az árak is magasan vannak, az ügyfelek és megbízók pedig többnyire türelmesek még a csúszásokkal szemben is. Egy szakembert főként a gyakorlat és tapasztalat tesz majd igazán hitelessé és ügyessé, ezért ez jelentős időbefektetést igénylő váltás. De ha valakinek van egy olyan hobbija, amivel szívesen foglalkozik, akkor érdemes ebbe az irányba elmozdulni.
Az online világ térnyerésével nagyon sok ilyen szakma került előtérbe és értékelődött fel. Ilyenek az online marketingesek, a SEO szakértők, a social media tanácsadók és a szövegírók is.
Szövegíró, digitális szakember
A legtöbb vállalkozás esetében nincs belső tudás, kapacitás vagy pénz arra, hogy állandó, teljes állású szövegírót alkalmazzanak. Viszont időként vagy részmunkaidőben gyakran van szükség szövegekre. Legyen ez egy blogposzt, direct response üzenetek, hírlevelek vagy épp közösségi média bejegyzések. Ideális esetben 3-4 ilyen ügyfél anyagilag már teljesen függetlenné tud tenni egy freelancer szövegírót.
Ha pedig az adott illető nemcsak a szövegíráshoz ért, hanem az online marketing egyéb területei közül máshoz is (analitika, keresőoptimalizálás, design, social media stb), akkor még több lehetőség nyílik meg előtte. Egyrészről el lehet mozdulni valamilyen specifikus irányba, például saját webshopok felé vagy akár meglévő vállalkozásokat is lehet segíteni vagy fel lehet futtatni. Nem utolsó sorban, akár fizikai vállakozásoknak az online térben történő kommunikációját is el lehet látni.
Helyi vállalkozás felfuttatása, marketing tevékenysége
A legtöbb vidéki kisvállalkozás gyakorlatilag semmilyen téren nem végez online marketing tevékenységet. A többségnek néha még Google Cégem profilja sincs, pedig ezek ma már nélkülözhetetlenek a sikeres online jelenléthez. De emellett akár honlapkészítéssel, közösségi média felületek építésével vagy arculattervezéssel is fel lehet lendíteni egy-egy helyi vállalkozást.
Ilyenkor érdemes olyan cégeket, helyi vállalkozásokat keresni, amiket mi magunk is jól ismerünk, mert ez megkönnyíti az ügyfélszerzést és később magát a munkavégzést is. Ez lehet egy étterem, egy cukrászda, egy hajós bolt, egy kutyakozmetika vagy akár állatkereskedés is. A munka nagy előnye, hogy sikeres munkavégzés esetén aktívan lehet növelni az ismertséget és kapcsolati hálót a helyi közösségben, ami tovább fogja segíteni az ügyfélszerzést.
Vidéki közösségi iroda
Ha saját vállalkozásban gondolkodsz, akkor azokban a városokban, ahol aktív a home office munkavégzés lehetősége és sokan szeretnek, szeretnének egy jó közösségi térből dolgozni, ott érdemes lehet egy közösségi iroda koncepcióját megvizsgálni. A koncepció hátránya, hogy ehhez a vállalkozási ötlethez már jelentős tőkére van szükség. Előnye viszont, hogy nagy közösségi háló építhető ki. Illetve a bevételi források esetében több lábra is lehet állni. Kevesen tudják, de vannak olyan közösségi irodák, ahol a bevétel közel fele nem is magából a közösségi irodai tevékenységből származik, hanem a székhelyszolgáltatásból. Ennek a lényege, hogy egy erre szakosodott cég biztosítja a törvényes székhelyet, és magának a székhelyszolgáltató irodának címe kerül a Cégbíróságon bejegyzésre.
Saját webshop, dropshipping áruház nyitása
Ha kellően jártasak vagyunk a digitális marketing világában és van olyan termék vagy szakterület, amihez nagyon értünk, akkor el lehet gondolkodni egy saját webáruház vagy dropshipping áruház nyitásán is. A dropshipping áruházak előnye, hogy a webshopban vásárolt termék úgy jut el a vásárlóhoz, hogy maga a webáruház nem is érintkezik a termékkel. Az ügyfél rendel nálunk, mi átadjuk a rendelést és egy külső partnernek, akinél raktáron van a termék és már küldi is ki a mi nevükben a terméket az ügyfélnek. Ilyenkor a célunk a marketing és az értékesítés.
A saját webáruháznál ezzel szemben már saját árukészlettel dolgozunk, ezért itt a tőkeigény magasabb. De ezzel együtt az árrés és a hosszú távú potenciális jövedelmezőség is.
Hagyományos, offline iparágak megújítása
Számtalan olyan hagyományos, offline iparág létezik, amit nem hódított meg egyelőre az online és a digitális világ. A Covid persze sokat gyorsított ezen a folyamaton, de még mindig vannak olyan területek, ahol nagyon alacsony a digitális penetráció. Egy 2020-ban indított motorcsónak és vitorlás iskola, a Lazy Jack például azzal az elképzeléssel indult, hogy digitálisan oktatják majd az elméleti tananyagot.
A gépjármű jogosítványoknál 20-30 éve még bevett szokás volt, hogy sok hetes tantermi oktatásokat kellett végigülni. Ma már több helyen is van online oktatóanyag, vagy ahol teljesen online az oktatás. 2-3 éve, ha valaki vitorlás vagy motorcsónak jogosítványt akart szerezeni, akkor ugyanúgy végig kellett ülnie egy hosszabb oktatást mint 20 éve a gépjármű jogsinál. De erre sok embernek nincs se szüksége, se igénye. Pontosan ezt a digitálisan affinis célcsoportot célozta meg a Lazy Jack is, amikor a hagyományos oktatóanyagot digitális felületre ültette át.
Számtalan olyan iparág létezik, ahol hasonló átmenetet vagy “innovációt” bevezetve jelentős piacra lehet szert tenni.
Online oktatás
A Lazy Jack példája is jól mutatja, hogy az online oktatásra jelentős kereslet van. Még mindig többen preferálják a tantermi megoldásokat, de egy bizonyos, és aktívan növekvő réteg már inkább az onlinet részesíti előnyben.
Ezért ha értünk egy adott területhez, akkor el lehet gondolkodni saját oktató anyagok létrehozásán. Mára külön platformok is vannak erre a célra, ahova csak fel kell tölteni az anyagainkat. Ilyen magyar nyelven a webuni, nemzetközi téren a udemy, skillshare vagy coursera is. A platform tehát adott, már csak nekünk kell tudni, hogy pontosan milyen “skill”-t szeretnénk oktatni.
Sok esetben pedig nem kell több hetes kurzusokban gondolkodni. Bálint Gazda 1.5 órás gyümölcsfák metszéséről szóló képzését például több mint 2000 ember vette már meg egy hazai platformon 3.000 forintos áron. De például a horgolás alapjai tananyag is az 1 milliós árbevétel felett jár már.
Vendégcikket írta: Papp Gábor a The Pitch alapítója